Lär känna varandra i det digitala klassrummet

Många som pluggar på distans känner att de inte har någon att prata med. Den digitala undervisningsmiljön inbjuder inte alltid till socialt umgänge och har man dessutom ingen undervisning i realtid kan det kännas som ett nästan omöjligt projekt att lära känna nya människor. Även om lärmiljön på en kurs beror mycket på läraren finns det också saker du kan göra som enskild student för att underlätta klasskänslan och samtalsklimatet när du pluggar digitalt.

Ta initiativ till forum utanför den lärarledda undervisningen

Starta en klass-grupp i Messenger, starta diskussionstrådar i Canvas eller bjud in till pluggpass på Zoom. Som student har du samma tillgång till Zoom som lärarna har; du kan skapa ett eget möte och bjuda in andra dit. Du kan dela skärm eller skapa en whiteboard som ni kan arbeta på tillsammans. Bjud in dina kursare till träffar där ni diskuterar kurslitteraturen, tittar på inspelade föreläsningar tillsammans eller bara håller varandra sällskap medan ni pluggar. Eller bjud in till en Zoom-afterwork.

Våga visa dig

Bidra till en ”kamera på”-kultur. Det är mycket lättare att lära känna varandra om man kan se varandra. Eller lägg upp en bild av dig själv på Canvas och skriv en kort presentation. Skriv i chatten, helst inte samtidigt som läraren pratar men kanske i pausen eller innan undervisningen startar om rummet redan är öppet då. Att ha kameran på i pausen kan också vara ett sätt att visa de andra att du är öppen för samtal.

Inkludera fler i samtalet

Om det finns möjlighet att diskutera i det digitala klassrummet, på Canvas eller i något annat forum – ta initiativ till samtal som du tror många vill delta i och följ upp andras initiativ. Bjud in alla och fråga kanske en extra gång om du märker att någon har svårt att komma in i samtalet. Var öppen med om du inte förstår och våga vara den som ställer de dumma frågorna. Då vågar andra också fråga och du bidrar till ett öppet klimat.

Be lärarna om hjälp

Det ligger ju också i lärarnas intresse att stämningen blir god i klassen. Fråga läraren om hen kan öppna ett eller flera breakout-rum för frivilligt fikasnack i pauserna eller fråga om inte läraren kan schemalägga tid när den som vill kan komma till ett öppet Zoom-rum och arbeta med exempelvis instuderingsfrågor, textrespons eller övningar tillsammans. Ofta räcker det att läraren sätter igång arbetet och delar in i grupprum och sedan kan ni fortsätta själva så länge det känns konstruktivt.