Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Effektiva grupparbeten med digital mötesteknik

Det kan kännas lite krångligt att grupparbeta digitalt, särskilt om man inte känner varandra. Man blir trött av att sitta länge framför skärmen och det kan bli stelt när alla hela tiden måste lyssna på allt som sägs. Men med rätt planering kan det gå minst lika smidigt som att träffas fysiskt. Det gäller bara att vara extra noga med strukturen. Kom ihåg att det inte finns några motsättningar mellan ramar och kreativitet även om det kan kännas så.

Planera tillsammans

Träffas på ett uppstartsmöte där ni gör en gemensam planering för hela grupparbetet. Bestäm hur ofta, hur många gånger och hur länge ni ska träffas. Se till att alla kan få tag i varandra enkelt om något händer. Sätt delmåls-deadlines. Klargör vad var och en förväntas göra före nästa möte och hur de olika uppgifterna passar in i helheten.

Dela upp rollerna

Bestäm för varje möte en ordförande som bjuder in till mötet, har koll på tiden (och pauserna!) och som har sista ordet. Det är bra om ordförandeskapet roterar mellan mötena. Kanske kan de olika uppgifterna också delas upp: någon antecknar, någon håller koll på tiden, någon fördelar ordet, och så byter ni i pausen.

Checka in i och ut ur mötet

Börja varje möte med en runda där alla får säga någonting om sitt dagsläge och sina förutsättningar att delta. Att ”checka in” mentalt blir extra viktigt när man inte är fysiskt i samma rum och inte kan läsa av varandra på det sättet man är van vid. Avsluta på samma sätt med en utcheckning där var och en får säga någonting om vad man tar med sig från mötet.

Kom överens om trivselregler

Kom överens om vad som är okej och inte under er gemensamma tid. Är det okej att man kollar sin mobil då och då eller ska alla mobiler vara avstängda och undanplockade? Är det okej att sitta på kafé där folk pratar i bakgrunden eller förväntar ni er att man sitter avskilt? Hur viktigt är det för er att alla kommer i tid och stannar hela tiden? Har man mikrofonen avstängd när man inte har ordet eller är det okej att avbryta?

Dokumentera gemensamt

Se till att det finns gemensam dokumentation av grupparbetet. Det kan handla om ”att göra”-listor, minnesanteckningar och scheman men också om texter till ett gemensamt arbete eller manus till en muntlig presentation. Det är viktigt att alla har tillgång till allt, dels för att det blir lättare att delegera om någon blir sjuk, dels för att alla får överblick över hela arbetet och inte bara ser sin egen del. Ni kan samla filer i Teams, i Google Docs eller på Canvas om ni har ett gemensamt grupprum där. Att göra-listor eller brainstorming-anteckningar passar kanske bättre i Padlet. Kom överens om ifall det är okej att kommentera eller ändra i varandras texter.