Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Fixa självdisciplin på hemmakontoret

Att jobba hemifrån kräver disciplin. Det gäller att få arbete och fritid att kännas som två separata aktiviteter, även om de kanske pågår i samma utrymme i ditt hem, och för det behövs lite fantasi. Här kommer fem steg till en funktionell hemma-arbetsdag.

Låtsas gå till jobbet

Gör dig iordning på morgonen som om du skulle gå till en föreläsning eller till biblioteket. Ät frukost, ta på dig ute-bland-folk-kläder och gå en promenad eller cykla en runda som om du tog dig till skolan. Överkurs är att ha skor på dig inomhus och förbereda en matlåda.

Skapa en arbetsplats

Undanröj alla distraktioner när du ska plugga (ja, mobilen också – stäng av den, lägg den så långt bort som möjligt från din arbetsplats) och plocka undan allt pluggrelaterat när du ska vara ledig (även program och flikar i datorn). Använd om möjligt olika utrymmen i ditt hem för plugg och fritid, eller gör en kreativ ommöblering för att markera arbetsdagens början och slut.

Gör ett schema och berätta om det

Bestäm i förväg när du ska plugga och när du ska vara ledig. Gör en att göra-lista. Låt eventuella andra personer i hushållet veta i förväg när du är upptagen och när du är tillgänglig. Risken finns annars att all tid blir potentiell pluggtid och att du aldrig känner dig ledig, oavsett om du pluggar eller inte.

Pausa aktivt

Planera in pauser, både korta och långa, och ställ klockan. Varken hjärnan eller kroppen klarar timmar i sträck framför datorn och framförallt inte med bibehållen koncentration. I korta pauser kan du pausgympa, dansa till en favoritlåt eller bara fästa blicken på något längre bort än skärmen för att vila ögonen. I längre pauser kan du bestämma med en kursare att ni ska gå en telefon-promenad eller Zoom-fika så att det känns som riktiga pauser och inte bara blir internet-skrollande.

Logga in

Om du har undervisning som pågår i realtid på Zoom eller i något annat online-forum så var med på de passen, även om de spelas in och du kan se dem i efterhand. Om du inte har någon realtidsundervisning – boka in tider med kursare när ni pluggar tillsammans digitalt så att du får tider att passa och social stimulans. Det räcker att ni har kameran på och kan se varandra för positivt grupptryck, men snäppet bättre är att dela era delmål med varandra och peppa varandra i pauserna.