Digitala tentor – förbered dig rätt

Digitala tentor kan skrivas i sal på campus eller helt och hållet på distans. Oavsett vilket behöver du veta i god tid hur du förväntas förbereda dig, så att tekniken inte skapar stress. På den här sidan listar vi frågor som kan vara bra att söka svar på inför en tenta.

Behöver du ha med dig en egen dator?

En del utbildningar har datorsalar anpassade för tentaskrivning medan andra låter studenterna själva ha med sig datorer att skriva på. Om du ska använda en egen dator behöver du veta om det finns några särskilda krav som den måste uppfylla. Om du inte har tillgång till en lämplig dator brukar man kunna få låna en av universitetet, men ibland behöver man boka långt i förväg. Kolla upp vad som gäller.

Om du ska skriva tenta på en dator som du inte är van vid att använda kan det vara värt att fråga om du får testa den i förväg. Tänk också på att du kan behöva memorera eller skriva ner dina lösenord om du skriver på en dator som inte har dina uppgifter sparade.

Vilka digitala verktyg ska du använda?

Ta reda på vilka digitala verktyg du behöver använda under tentan. Det kan handla om programmet som tentan skrivs i men i vissa fall behöver du också kunna hantera en särskild webbläsare eller veta hur man gör för att omvandla filer till olika format. Kolla upp så mycket som möjligt om verktygen du ska använda så att inte tekniskt strul tar tid från din tenta. Ett bra ställe att börja på är våra sidor om digitala verktyg här på campusonline, men du kan också fråga din lärare om det finns möjlighet att se hur tentan kommer att se ut i verktyget.

Våra sidor om digitala verktyg

Har du rätt till riktat pedagogiskt stöd?

En del tycker att digitala tentor är extra utmanande eftersom de kan innebära fler moment eller andra typer av distraktioner. Om du har rätt till riktat pedagogiskt stöd under tentan kan du få extra tid eller sitta i ett separat rum av den anledningen. Du kan också få ha stavningskontroll påkopplad eller använda text-till-tal-programvara.

För att ha rätt till riktat pedagogiskt stöd under tentan måste du ha fått ett besked från universitetet; på länken nedan kan du läsa mer om hur du går till väga för att få ett sådant. Kom ihåg att meddela din lärare eller kursadministratör i god tid, allra minst två veckor före tentan, vilket stöd du behöver. De behöver veta långt i förväg om de ska hinna engagera extra tentavakter, boka fler rum eller anpassa tentan.

Information om riktat pedagogiskt stöd vid Lunds universitet

Hur övervakas tentan?

På en del utbildningar skriver man tentor på distans via ett digitalt verktyg som till exempel Inspera eller Canvas. Under en sådan distanstenta övervakas man antagligen av tentavakter via ett videoverktyg, oftast Zoom. Om du klickar på länkarna här nedanför kommer du till information om hur tentaövervakning på distans kan gå till vid Lunds universitet. Men tänk på att tentorna kan vara olika upplagda på olika utbildningar och dubbelkolla alltid med din lärare eller kursadministratör om du är osäker.

Så förbereder du dig inför en digitalt övervakad tenta

Frågor och svar om regler för digital övervakning