Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Teknisk support

Hittar du inte hur du ska göra för att aktivera ditt studentkonto? Har du problem med att ansluta till Zoom eller ser du inte din kurs i Canvas? Behöver du hjälp att ansluta till internet på universitetet? Då kan du kontakta LU Servicedesk för att få personlig teknisk support.

På Lunds universitets webbplats finns information om IT-tjänsterna som du använder som student. Där kan du exempelvis läsa om vad du kan göra med ditt studentkonto, vilka programvaror som du får använda gratis som student och om hur du kopplar upp dig till universitetets trådlösa nätverk. 

Information om Lunds universitets IT-tjänster – lu.se

Du kan också få personlig teknisk support via LU Servicedesk. Vi har inga fysiska besökstider, men du kan skicka ett mejl till servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se). Berätta vem du är och beskriv ditt problem så skickar vi vidare mejlet till någon som kan svara. Du kan också få hjälp i Zoom om du exempelvis behöver visa ditt problem. Klicka på länken nedan för mer information.

Studentsupport i Zoom

För vanliga frågor finns en självbetjäningsportal där du kan hitta guider för exempelvis hur du använder din studentmejl eller installerar program på din dator. 

Självbetjäningsportalen för IT-tjänster på Lunds universitet – luservicedesk.service-now.com