Engagera dig i ditt eget lärande

När studierna inte kräver att man går hemifrån eller träffar andra studenter är det lätt hänt att man blir passiv, att man loggar in först några minuter efter att ett pass har startat, slutar anteckna eller tar sovmorgon istället för att gå på den frivilliga övningen. Men lärande är resultatet av ansträngning. Man kan såklart läsa eller lyssna sig till information, men om man vill lära sig något på djupet ska man använda så många sinnen som möjligt och själv engagera sig i inlärningen. Här kommer några tips som funkar även om du pluggar på distans!

Visa dig

En så enkel sak som att sätta igång videokameran i Zoom kan göra stor skillnad för hur engagerad du är i undervisningen. Testa!

Förbered dig mentalt

Ge alltid dig själv en mental startsträcka inför ett undervisningspass, också om det är förinspelat. Skriv ner några saker som du redan vet om ämnet och fundera över vad du vill veta mer om. Bläddra igenom litteraturen och gissa vad du tror kommer att tas upp. Den som är förberedd inför ett undervisningspass koncentrerar sig bättre och blir mer engagerad.

Fråga

Formulera frågor – till din lärare, till dina kursare eller till ditt framtida jag. Du lär dig ofta mer av att ställa egna frågor än av att svara på andras. Att ställa en lagom svår och intressant fråga kräver nämligen att man har koll på en stor del av kursens stoff, och att man övar på att tänka som en lärare på vad som är viktigast att förstå.

Anteckna smart

Att bara skriva av långa passager från powerpointen eller stryka under i kurslitteraturen gör inte mycket skillnad för minnet. Det är när du förankrar det du hör eller läser i din egen erfarenhet och ditt eget kritiska tänkande som djuplärande aktiveras. En majoritet av dina anteckningar bör vara dina egna exempel, jämförelser, associationer och frågor. Om du inte hinner skriva så utförligt samtidigt som du lyssnar eller läser – gör det direkt efter föreläsningen eller när du läst ut ett kapitel.

Diskutera

Kanske får ni möjlighet att diskutera i mindre grupper under ett undervisningspass. Ta i så fall chansen! Att själv formulera sig och höra andra studenters tolkningar är bättre än att bara höra lärarens version eller läsa i kurslitteraturen. Om ingen formell diskussionstid erbjuds – planera istället in diskussionspass med kursare före eller efter undervisningen när ni diskuterar litteraturen, föreläsningarna, övningarna eller instruktionerna. Dela era anteckningar med varandra och diskutera när ni tänkt olika. När man ses på campus pratar man automatiskt i pauserna men det kan bli stelt och svårt att prata naturligt när alla hör i Zoom. Då är det viktigt att få den där mer informella diskussionstiden på ett annat sätt.

Lek lärare

Kom överens med några kursare om att ni ska förbereda instuderingsfrågor till varandra eller läsa olika delar av kurslitteraturen och föreläsa för varandra. Om du inte känner dina kursare kan du bjuda kompisar eller familjemedlemmar på en föreläsning om vad du lärt dig under dagen, eller kanske bara förklara högt för dig själv. Det händer mer i hjärnan när du formulerar dig högt och ännu mer när du har en mottagare.

Släpp loss kreativiteten

Bara din egen fantasi sätter gränserna för hur aktiv student du kan vara. Spela in en dokumentär eller starta en podcast. Klä in väggarna med tankekartor, skaffa en whiteboard eller gör dina egna powerpointer. Dansa din uppsats =). Poängen är att det är du som ska lära dig, inte dina lärare – de finns bara där för att guida dig och skapa så bra förutsättningar som möjligt.