Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Fem anledningar att sätta igång kameran

Det kan finnas många skäl till att vilja ha kameran avstängd under en digital föreläsning. Kanske har du stökigt hemma eller ingenstans att vara ifred. Kanske har du inte orkat göra dig iordning. Kanske fungerar inte din teknik bra nog och du har inte råd att köpa ny. Men det finns också många skäl till att sätta igång kameran om du har möjlighet.

Du känner mer engagemang

Om du vill lära dig något på riktigt ska du vara aktiv i undervisningen: anteckna, ställa frågor och delta i gruppdiskussioner. Att visa sig med bild är ett sätt att kräva engagemang av sig själv. Kanske byter du om från pyjamas och ställer upp datorn i ögonhöjd: då förbereder du dig mentalt för att vara närvarande och professionell. Kanske frigör du lite yta på ett bord istället för att halvligga i soffan: då blir det lättare att anteckna. Kanske läser du på lite extra i kurslitteraturen och förbereder dig på att delta i diskussioner.

Du koncentrerar dig bättre

Om du sitter längst bak i klassrummet bredvid ett fönster är det lättare att sväva iväg mentalt än om du sitter längst fram och kan ha ögonkontakt med läraren. På samma sätt fungerar det i Zoom. Med videon på blir självdisciplinen ofta bättre och det blir svårare att göra annat samtidigt.

Du påverkar undervisningen

När läraren navigerar genom sitt undervisningspass kommer hen att fokusera på de studenter hen ser. Nickningar, frågande miner eller axelryckningar kan göra att läraren går vidare till nästa steg i en övning, stannar upp och förklarar en gång till eller märker att det är dags för en paus.

Du lär känna dina kursare

Du lär dig inte bara i klassrummet utan också i samtal med de andra som går kursen: i pausen, innan lektionen sätter igång eller kanske på promenaden till bussen efteråt. Och det är lättare att våga diskutera instruktioner, litteratur eller föreläsningar med någon du känner litegrann. När man går en kurs digitalt är det ett stort steg att börja prata med en kursare, men det blir mindre om du vet hur de andra på kursen ser ut.

Om inte annat – gör det för lärarens skull

Tänk dig in i lärarens situation. Hen sitter framför sin dator och tittar ut i en rymd av svarta rutor och försöker känna sig engagerad och intressant. Kanske ställer hen en fråga och möts av tystnad. Hen vet inte vilka som lyssnar eller hur de reagerar. Energinivån i ett digitalt klassrum blir kanske nästan alltid lägre än i ett fysiskt rum, men om deltagarna bjuder på minspel, gester och kanske en gullig katt blir arbetsmiljön snäppet bättre.