Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Vett och etikett i hybridundervisning

Hybrid kallar man möten, lektioner eller föreläsningar som har både fysiska och digitala deltagare. Kanske deltar en majoritet på plats i sal och ett fåtal på länk via Zoom eller är det tvärtom. Hybrid har blivit ett relativt vanligt format på universitetet men innebär en rad utmaningar. Därför är det bra att tänka igenom ett hybridmöte i förväg – oavsett om du är den som lyssnar i Zoom eller om du finns på plats i det fysiska klassrummet.

I hybridmöten är det viktigt att de som deltar på distans är och känner sig lika delaktiga som de som sitter i det fysiska rummet – annars försvinner hela poängen med formatet. Att vara med via Zoom ska inte vara ett mindre aktivt alternativ för den som åker tåg, ligger nedbäddad med feber eller inte har förberett sig så bra. Ansvaret för att hybridmötet ska bli så bra som möjligt ligger inte bara hos läraren utan alla måste hjälpa till för att skapa en så bra situation som möjligt.

De senaste åren har vi sett många skämta om hur knäppt det kan bli på Zoom om någon glömt stänga av mikrofonen eller något oväntat pågår bakom någon i bild. Inte sällan händer saker i digitala möten som hade varit helt otänkbara på plats i en sal. En anledning till att det blir på det sättet är att vi ännu inte hunnit etablera gemensamma normer för hur vi beter oss i ett digitalt möte. Är det okej att avbryta? Är det okej att delta i mötet i morgonrock eller från ett kafé? Kan man äta gröt inne på mötet? Vi behöver helt enkelt komma överens om lite vett och etikett. 

Här kommer några tips på tumregler beroende på vilken roll du har i mötet. 

Om du deltar i ett hybridmöte digitalt 

  • Kontrollera i förväg att ljud och bild fungerar som det ska på din dator. Du kan behöva använda hörlurar med mikrofon för att höras ordentligt. 
  • Bekanta dig med de program ni ska använda så att du vet vilka funktioner som finns och hur du kan använda dem. Läs på våra sidor om digitala verktyg för att lära dig mer och testa. 

Information om digitala verktyg

  • Kom i tid, helst några minuter innan mötet startar. 
  • Sätt igång kameran så att alla kan se vem de pratar med eller lyssnar tillsammans med. 
  • Sitt eller stå vid ett bord, och se till att du har möjlighet att anteckna.  
  • Se till att det är någorlunda tyst och lugnt omkring dig och stäng av och lägg undan mobilen. 
  • Förbered dig så att du har möjlighet att ställa frågor och delta aktivt i undervisningen. Läs till exempel igenom material du fått i förväg eller fundera över vad som kommer att hända och förbered dig utifrån det. 
  • Om du behöver ha flera saker uppe på skärmen samtidigt – fundera över om det är möjligt att använda flera skärmar eller skriva ut materialet så att du samtidigt kan ha koll på vad som händer i det digitala rummet. 
  • Kommunicera med personen som leder mötet så att den vet hur mötet upplevs digitalt. 

Läs mer om varför du ska ha kameran igång i Zoom

Läs mer om att anteckna för hand eller på dator

Om du deltar i mötet från den fysiska salen 

  • Ta reda på vilka som deltar digitalt i mötet. Om du inte kan se dem på skärmen så fråga den som leder mötet. 
  • Vänd dig gärna lite extra till de som deltar digitalt och följ upp deras kommentarer så att de känner att de är med på samma villkor. 
  • Tala tydligt och ta reda på var mikrofonen finns. 
  • Inkludera om det går de digitala deltagarna även i eventuellt paus-snack eller eftersnack. 

Om du själv leder ett hybridmöte 

Som ansvarig för ett hybridmöte är det viktigt att se till att alla har samma möjligheter att följa med i vad som händer. Förutom att tänka igenom och testa tekniska lösningar med kameror och mikrofoner kan det innebära att man skickar ut material i förväg. De som följer mötet digitalt kan då välja att skriva ut materialet eller ha det på en annan skärm för att kunna se dig i Zoom istället.  

Om alla ska bidra skriftligt i en diskussion är ett tips att använda Padlet istället för att låta distansdeltagarna skriva i chatten eller på plats-deltagarna på en fysisk tavla. På en padlet-tavla kan alla se allas text på lika villkor. Annars blir det lätt två olika samtal som pågår parallellt i mötet eller plötslig rundgång eftersom någon i det fysiska rummet loggar in för att kolla chatten.  

Information om Padlet

Försäkra dig om att alla kan delta även i paus-snack eller innan mötet börjar. Du vill inte råka stänga någon ute från det informella samtalet. Eftersom det är svårare att starta ett samtal om man deltar via datorn kan du anstränga dig lite extra för att inkludera de som deltar digitalt. Om många deltar i mötet kan du också skapa break-out-rum för samtal i mindre grupper.