Inred ditt digitala arbetsrum
Vi mår bättre om vi trivs i vår omgivning, och vi arbetar bättre om vår arbetsmiljö är anpassad efter våra behov. Det är lätt att glömma bort att det också gäller vår digitala arbetsmiljö. Hela din arbetsplats ska vara funktionell, inbjudande och organiserad – för dig. Här tipsar vi om hur du kan inreda din dator för att inte tappa bort grejer långt ner i en oklar filstruktur eller drunkna i notiser.
Städa, sortera och släng
En bra grund för all inredning är städrutiner. Tänk på ditt digitala skrivbord som ett fysiskt skrivbord. Säkert ligger några aktuella grejer framme, men det mesta bör vara sorterat i pärmar, mappar eller lådor. Om var sak har sin plats är det enkelt att veta var du ska lägga tillbaka dina grejer när det är dags att städa undan efter en arbetsdag.
Skapa mappar för olika kurser och projekt. Döp mappar och dokument på ett sätt som gör dem enkla att hitta, antingen när du går igenom mapparna eller när du söker i datorn. Om du vill spara flera olika versioner av ett dokument kan du döpa dem till det datum du senast redigerade dem, till exempel så här: Uppsats 240826. På det viset slipper du fundera över om ”Uppsats ny version”, ”Uppsats ny version 2” eller ”Uppsats sista sista versionen” är den du behöver.
Sortera ut filer du inte längre använder eller behöver, så fungerar datorn bättre och du sparar tid. Stäng också ner program, filer eller flikar när du inte använder dem så slipper din hjärna multitaska. Glöm inte bort att gå igenom Hämtade filer-mappen – den brukar fyllas upp utan mycket eftertanke. Ta också för vana att alltid döpa en fil aktivt när du laddar ner den så hittar du enkelt vad du letar efter sedan.
Sluta multitaska – få bättre fokus
Lär känna dina verktyg
Nästa steg är att lära känna din arbetsmiljö och anpassa den efter dig. Många använder bara ett fåtal funktioner i sitt ordbehandlingsprogram och har aldrig uppdaterat grundinställningarna i sin webbmejl – trots att alla program erbjuder en uppsjö av justeringar som kan underlätta arbetsvardagen. Såklart är inte alla funktioner relevanta för alla, men om du vet vilka funktioner som finns kan du välja aktivt. Här kommer några konkreta idéer att börja med!
- Botanisera i inställningarna. Alla program går att anpassa så att de passar just dig bättre. Kanske behöver du inte se alla knappar, kanske ser du bättre med mörk skärm, kanske vill du ställa in ett annat språk.
- Ställ in vilka aviseringar du får. Många verktyg skickar ständiga notiser som poppar upp på skärmen eller till och med kommer i mejl. Ställ in när och för vad du får aviseringar så att du får reda på när det händer något viktigt, men ändå kan arbeta i lugn och ro utan att bli störd.
- Använd bokmärkesfunktionen i din webbläsare. Du slipper ha många flikar ständigt öppna och behöver inte oroa dig för att aldrig hitta tillbaka till rätt sida.
- Lär dig använda formatmallar i ordbehandlingsprogrammet du använder. Du slipper skapa nya inställningar för varje nytt dokument och dessutom blir dina dokument mer tillgängliga och mer professionella.
- Skapa ett konto hos en molntjänst så att du kommer åt dina filer från flera olika enheter. Du slipper mejla dig själv eller hålla reda på usb-minnen och du behöver inte få panik om datorn går sönder.
Laga det som är trasigt
Slutligen är det också viktigt med underhåll. Om du fick punktering på cykeln skulle du antagligen inte försöka cykla vidare allt för länge utan luft, men när något inte fungerar som det ska i datorn är det många som försöker fortsätta som om ingenting har hänt eller arbeta runt problemet. Det är ingen bra strategi, av flera skäl. Förutom att arbetet går långsammare blir de flesta på dåligt humör när saker inte fungerar som de ska. Så direkt du upptäcker ett problem – våga tro på att det går att lösa. Här kommer några tips!
- Starta om eller byt program. Börja alltid med att starta om programmet du använder och om inte det fungerar: starta om datorn. Om du har problem med en webbplats kan det också vara en idé att byta webbläsare och se om det fungerar bättre i en annan.
Sök support. Lösningar på vanliga problem hittar du i användarguider. De allra flesta tjänster och program har sina egna guider – ibland på olika språk. Lunds universitet har också guider för många av verktygen som används här – du hittar dem i Självbetjäningsportalen och i Canvas. Om du har mer specifika problem med ett verktyg, en tjänst eller ett nätverk som är kopplat till Lunds universitet kan du också kontakta vår egen IT-support LU Servicedesk. Där finns studenter och verktygsspecialister beredda att svara på dina frågor.
Kontakta Servicedesk eller sök guider i Självbetjäningsportalen
Lunds universitets verktygsguider i Canvas – canvas.education.lu.se (kräver inloggning)
- Fråga internet. Om du har stött på ett mer unikt problem – eller om du bara inte orkar leta i guider – kan det vara bättre att söka på exempelvis Youtube efter andra användare som haft samma problem och dokumenterat lösningen. Eller varför inte fråga en generativ AI som ChatGPT eller Bing Co-pilot om problemet du har. De skannar av stora mängder text och sätter ihop förslag på lösningar utformade efter just din fråga. Om du inte får ett användbart svar direkt kan du precisera och ställa följdfrågor i samma konversation.