Fyra saker att ha koll på innan du använder ChatGPT

AI-verktyg kan hjälpa dig i dina studier, om du använder dem på rätt sätt. Om du vill utforska möjligheterna med generativ AI har vi listat fyra punkter du bör ha koll på först.

Just nu pratas det mycket om generativa AI-verktyg (GAI), som exempelvis ChatGPT, i relation till både utbildning och arbetsliv. Inom universitetsvärlden är det många som funderar över hur man kan använda verktygen på sätt som förbättrar lärandet men också över hur man kan undvika att de används på ett sätt som hindrar lärande. Utvecklingen går fort och det gäller att hålla sig uppdaterad, men just nu behöver du framför allt veta följande fyra saker om du är student vid Lunds universitet och vill använda GAI när du pluggar.

1. Dubbelkolla om GAI är tillåtet

Om inte läraren uttryckligen har godkänt användning av verktygen i en examinationssituation ska du räkna med att det inte är tillåtet och kommer att räknas som fusk. Om du vill använda GAI ska du alltid fråga läraren om det är tillåtet och hur du i så fall ska redovisa användningen. Ska ChatGPT finnas i källförteckningen? Om du får det att framstå som att du själv har skrivit något som ett GAI-verktyg har skrivit räknas det som fusk.

2. Fokusera på lärande

Om det är tillåtet att använda GAI bör du öva på att använda dem på ett sätt som främjar ditt lärande. Inte minst är GAI-verktyg bra för att få hjälp att komma i gång eller vidare för den som har skrivkramp eller idétorka. Du kan få hjälp med en disposition eller förslag på innehåll. GAI kan svara på frågor, föreslå argument eller jämföra texter med varandra. Du ska förstås inte använda materialet från verktygen rakt av, men det är ett bra sätt att sparka i gång kreativiteten eller få ett första svar som du kan undersöka. Du kan också be GAI sammanfatta texter som ett sätt att komma in i läsningen eller avgöra om en text alls är relevant för uppgiften du har framför dig.

Fler förslag finns i blogginlägget nedan.

Peter Parnes tipsar om hur chatGPT kan förbättra lärandet i en skolkontext – parnes.com

3. Källgranska alltid GAI

Om du får lov att använda verktygen i dina studier är det viktigt att vara medveten om att texterna som genereras inte alltid är faktamässigt korrekta. GAI premierar det som är sannolikt framför det som är sant och drar sig inte för att ”ljuga” om de inte "vet” svaret. Dessutom är de flesta verktyg inte uppdaterade på nyare information. Du behöver alltså alltid dubbelkolla informationen du får med andra källor om du ska använda den till någonting viktigt. Genom att analysera svaren kan du förbättra dina frågor och på det viset bli bättre på att förstå vad verktygen kan och inte kan.

4. Var rädd om din och andras integritet

För att man ska ha glädje av GAI behöver man ofta prompta utförligt, det vill säga skriva in frågor, instruktioner eller texter som GAI:n reagerar på. Det är därför viktigt att veta att man ger bort det man skriver in till företaget bakom verktyget. Var alltså uppmärksam på vad du matar in och skriv absolut inte in något som kan klassas som hemligt eller privat.